Monday, July 3, 2017

Meluruskan Salah Faham Saudara Ali Kasim Siri 2

Salam wr wb.

Berikut adalah respon saya terhadap “hujah” balas saudara Ali Kasim terhadap Siri 1: http://pendukungalmahdi.blogspot.my/2017/07/meluruskan-salah-faham-saudara-ali-kasim.html

Hujah beliau boleh didapati di link berikut: https://www.facebook.com/farhan.azm/posts/10209547175222933

Baik, mari kita amati hujah-hujah Ali Kasim, adakah ia memuatkan sebarang argumen valid bagi siri pertama.


❌  Syarat mengenal Hujjah Allah atau Imam. Jika tak silap hadis ini di riwayat dari Imam Jaafar a.s. ia tidak bertentangan dengan apa yg kami faham ❌


๐Ÿ‘‰ Respon saya: Jika tidak bertentangan, bawakan dalil yang mendukung apa yang anda minta, yakni mengenali dengan apa yang anda sebutkan.. dan ia haruslah mutawatir, kerana saya bawakan dozen hadis yang mendukung apa yang saya sebutkan. 3 perkara. Ambil masa dan berikan matan hadisnya yang lengkap. Jangan bagi sekerat2.


❌  Imam Jaafar bermaksudkan bahawa Imam2 hanya lah hingga 12 org sahaja selepas itu bukan Imam lagi erti nya bukan Hujjah Allah Lagi. Hadis ni secara fimative membezakan era Imam dengan selepas imam yg mengatakan " mereka bukan Imam.. (ruwayat As . Saduq dlm kamaluddin an Nikmat)❌


๐Ÿ‘‰ Respon saya: Terbatal, kerana hadis-hadis yang saya bahaskan di http://pendukungalmahdi.blogspot.my/2017/06/senarai-hadis-pembuktian-kewujudan-para.html dengan jelas menunjukkan para Hujjah Allah selepas 12 Imam disebutkan dengan gelaran Mahdi, Imam, Qaim, Hujjah. Mereka yang dilantik Allah secara automatis maksum. Disebabkan anda seorang yang malas membaca, saya kongsikan beberapa hadis dari perbahasan saya tersebut:


๐Ÿ“ Hadis 1:


ูˆุนู† ุญุจุฉ ุงู„ุนุฑู†ูŠ ู‚ุงู„ : ุฎุฑุฌ ุฃู…ูŠุฑ ุงู„ู…ุคู…ู†ูŠู† (ุน) ุฅู„ู‰ ุงู„ุญูŠุฑุฉ ูู‚ุงู„ : ู„ุชุตู„ู† ู‡ุฐู‡ ุจู‡ุฐู‡ ูˆุฃูˆู…ู‰ ุจูŠุฏู‡ ุฅู„ู‰ ุงู„ูƒูˆูุฉ ูˆุงู„ุญูŠุฑุฉ ุญุชู‰ ูŠุจุงุน ุงู„ุฐุฑุงุน ููŠู…ุง ุจูŠู†ู‡ู…ุง ุจุฏู†ุงู†ูŠุฑ ูˆู„ูŠุจู†ูŠู† ุจุงู„ุญูŠุฑุฉ ู…ุณุฌุฏุงً ู„ู‡ ุฎู…ุณู…ุงุฆุฉ ุจุงุจ ูŠุตู„ูŠ ููŠู‡ ุฎู„ูŠูุฉ ุงู„ู‚ุงุฆู… ุนุฌู„ ุงู„ู„ู‡ ูุฑุฌู‡ ู„ุฃู† ู…ุณุฌุฏ ุงู„ูƒูˆูุฉ ู„ูŠุถูŠู‚ ุนู†ู‡ู… ูˆู„ูŠุตู„ูŠู† ููŠู‡ ุงุซู†ุง ุนุดุฑ ุฅู…ุงู…ุงً ุนุฏู„ุงً... ุงู„ุญุฏูŠุซ )) ุงู„ุชู‡ุฐูŠุจ 3/253، ู…ุนุฌู… ุฃุญุงุฏูŠุซ ุงู„ุฅู…ุงู… ุงู„ู…ู‡ุฏูŠ 3 /112.


Diriwayatkan dari Hibbat Al-Irni berkata: Amirul Mukminin [a.s] keluar ke Hirah dan berkata: "ini akan disertai oleh ini" dan dia menunjuk dengan tangannya untuk Kufah dan Hirah "sehingga satu hasta di antara keduanya akan dijual dalam dinar, dan kemudian di Heera akan dibina masjid yang mempunyai 500 pintu, khalifah Qoim [Semoga Allah menyegerakan kelapanganNya] akan bersolat di dalamnya kerana ianya terlalu sempit buat mereka, dan akan bersolat di dalamnya 12 IMAM YANG ADIL." Lalu aku bertanya: Wahai Amirul Mukminin, apakah keluasannya Masjid kufah ini sepertimana yang manusia lihat hari ini? Seraya dia (a.s) berkata: akan dibina empat buah masjid dan yang paling kecil adalah masjid Kufah.....” [Tahzib Al Ahkaam oleh Sheikh Al-toosi, v.3, muka surat 245]


๐Ÿ“ Hadis 2:


ูˆู…ุง ุฌุงุก ููŠ ุฏุนุงุก ุงู„ุฅู…ุงู… ุงู„ุฑุถุง (ุน) ู€ ุงู„ุตุญูŠุญ ู€ ู„ู„ุฅู…ุงู… ุงู„ู…ู‡ุฏูŠ ููŠ ุนุตุฑ ุงู„ุบูŠุจุฉ )) ... ุงู„ู„ู‡ู… ุฃุนุทู‡ ููŠ ู†ูุณู‡ ูˆุฃู‡ู„ู‡ ูˆَูˆَู„ู€َุฏِู‡ ูˆุฐุฑูŠุชู‡ ูˆุฃู…ุชู‡ ูˆุฌู…ูŠุน ุฑุนูŠุชู‡ ู…ุง ุชู‚ุฑ ุจู‡ ุนูŠู†ู‡ ูˆุชุณุฑ ุจู‡ ู†ูุณู‡ ูˆุชุฌู…ุน ู„ู‡ ู…ู„ูƒ ุงู„ู…ู…ู„ูƒุงุช ูƒู„ู‡ุง... ุฅู„ู‰ ุงู† ูŠู‚ูˆู„ : ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ูˆู„ุงุฉ ุนู‡ุฏู‡ ูˆุงู„ุฃุฆู…ุฉ ู…ู† ุจุนุฏู‡ ูˆุจู„ุบู‡ู… ุขู…ุงู„ู‡ู… ูˆุฒุฏ ููŠ ุขุฌุงู„ู‡ู… ูˆุฃุนุฒ ู†ุตุฑู‡ู… ... )) ู…ูุงุชูŠุญ ุงู„ุฌู†ุงู† ุต618 ุฌู…ุงู„ ุงู„ุฃุณุจูˆุน ู„ุฃุจู† ุทุงูˆูˆุณ ุต 309 ، ู…ุตุจุงุญ ุงู„ู…ุชู‡ุฌุฏ ู„ู„ุทูˆุณูŠ ุต409


Pernyataan di dalam Doa Imam Al Ridho (a.s) berkenaan hak Imam Mahdi (a.s) di era kebangkitan; ““Ya Allah berikan dia dan keluarganya, anak, keturunannya, umatnya dan semua rakyatnya yang membuatkan dia selesa dan gembira. Datangkanlah kepada raja kepada segala raja…sehingga katanya: Ya Allah, rahmatilah pemerintah-pemerintah di eranya dan Imam-Imam selepasnya, dan tunaikanlah pengharapan mereka dan panjangkan kehidupan mereka dan kasihilah kemenangan mereka…” [Misbah Al Mujtahid oleh Syeikh Al Toosi, ms 409]




Maka hadis yang anda maksudkan, iaitu:



ุญุฏุซู†ุง ุนู„ูŠ ุจู† ุฃุญู…ุฏ ุจู† ู…ุญู…ุฏ ุจู† ุนู…ุฑุงู† ุงู„ุฏู‚ุงู‚ ู‚ุงู„: ุญุฏุซู†ุง ู…ุญู…ุฏ ุจู† – ุฃุจูŠ ุนุจุฏ ุงู„ู„ู‡ ุงู„ูƒูˆููŠ ู‚ุงู„: ุญุฏุซู†ุง ู…ูˆุณู‰ ุจู† ุนู…ุฑุงู† ุงู„ู†ุฎุนูŠ، ุนู† ุนู…ู‡ ุงู„ุญุณูŠู† ุจู† ูŠุฒูŠุฏ ุงู„ู†ูˆูู„ูŠ، ุนู† ุนู„ูŠ ุจู† ุฃุจูŠ ุญู…ุฒุฉ، ุนู† ุฃุจูŠ ุจุตูŠุฑ ู‚ุงู„: ู‚ู„ุช ู„ู„ุตุงุฏู‚ ุฌุนูุฑ ุจู† ู…ุญู…ุฏ ุนู„ูŠู‡ู…ุง ุงู„ุณู„ุงู… ูŠุง ุงุจู† ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุฅู†ูŠ ุณู…ุนุช ู…ู† ุฃุจูŠูƒ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… ุฃู†ู‡ ู‚ุงู„: ูŠูƒูˆู† ุจุนุฏ ุงู„ู‚ุงุฆู… ุงุซู†ุง ุนุดุฑ ู…ู‡ุฏูŠุง ูู‚ุงู„: ุฅู†ู…ุง ู‚ุงู„: ุงุซู†ุง ุนุดุฑ ู…ู‡ุฏูŠุง، ูˆู„ู… ูŠู‚ู„: ุฅุซู†ุง ุนุดุฑ ุฅู…ุงู…ุง، ูˆู„ูƒู†ู‡ู… ู‚ูˆู… ู…ู† ุดูŠุนุชู†ุง ูŠุฏุนูˆู† ุงู„ู†ุงุณ ุฅู„ู‰ ู…ูˆุงู„ุงุชู†ุง ูˆู…ุนุฑูุฉ ุญู‚ู†ุง.


๐Ÿ“ Abu Baseer berkata: Saya memberitahu Ja’far bin Muhammad Al-Sadiq [a.s]: Wahai anak Rasulullah, saya mendengar daripada bapa anda [a.s] bahawa dia berkata: akan ada 12 Mahdi selepas Qa’im yang , beliau berkata: ”Sesungguhnya dia berkata 12 Mahdi dan dia tidak berkata: 12 Imam, tetapi mereka adalah kaum Syiah kami yang memanggil orang untuk berbai’ah kepada kami dan tahu akan hak kami.” [Kamal Al-Deen wa Tamam Al-Ni'mah, Sheikh Al -Sadooq muka surat 358]


๐Ÿ‘‰ Ia merujuk bahawa 12 mahdi ini tidak berada pada makam 12 Imam, namun mereka adalah Syiah2 mereka. Tidak mengejutkan kerana Ibrahim (a) juga adalah Syiah kepada Ahlulbayt sedangkan beliau seorang Imam.



ุนู† ู…ูˆู„ุงู†ุง ุงู„ุตุงุฏู‚ ุฌุนูุฑ ุจู† ู…ุญู…ุฏ ุน ุฃู†ู‡ ู‚ุงู„ ู‚ูˆู„ู‡ ุนุฒ ูˆ ุฌู„ ูˆَ ุฅِู†َّ ู…ِู†ْ ุดِูŠุนَุชِู‡ِ ู„َุฅِุจْุฑุงู‡ِูŠู…َ ุฃูŠ ุฅู† ุฅุจุฑุงู‡ูŠู… ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… ู…ู† ุดูŠุฉ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูู‡ูˆ ู…ู† ุดูŠุนุฉ ุนู„ูŠ ูˆูƒู„ ู…ู† ูƒุงู† ู…ู† ุดูŠุนุฉ ุนู„ูŠ ูู‡ูˆ ู…ู† ุดูŠุนุฉ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ู…ุง ูˆุนู„ู‰ ุฐุฑูŠุชู‡ู…ุง ุงู„ุทูŠุจูŠ


๐Ÿ“Imam Sadiq (as) bersabda: "Berkenaan firman Allah (S) "Dan sesungguhnya di antara Syiah Nabi Nuh ialah Nabi Ibrahim." (Al-Saffat 37:83), beliau adalah dari kalangan Shiah Ali. Dan semua dari kalangan Shiah Ali, mereka adalah Shiah Nabi Muhammad (s)."


Rujukan: Tawil Al Ayat Jil.2 Hal. 495 (Sura-e-Saffat). www.ruqayah.net/books/index.php?id=1404


Ibrahim adalah seorang Imam, namun bukan berada di makam 12 Imam, beliau juga adalah Syiah Ali. Jadi anda silap sekali lagi


❌ Menggunakan 3 kriteria tersebut selapas era imam adalah pembohongan dan tak kena pada tempatnya. ❌


๐Ÿ‘‰ Respon saya: Satu lagi penafian. Yang tidak kena pada tempatnya adalah apabila sudah ada dalil mutawatir untuk cara mengenali Khalifah, kita tidak menggunakan kaedah tersebut, namun menggunakan kaedah sendiri yang tidak bersandarkan apa-apa dalil qatie dan mutawatir!!

Peraturan ini jugalah yang ditunjuki oleh Rasulullah (sawas) dan Ahlulbaytnya (as) berdasarkan riwayat-riwayat mereka yang mutawatir, apabila ditanyakan berkenaan metod bagi mengenal Imam atau Wasi (as) dan sesiapa jua yang mengklaim urusan ini. Maka mereka (as) menjawab persoalan-persoalan ini, sepetimana yang diriwayatkan daripada mereka (as), saya kongsikan sekali lagi:

 ุฃุจูŠ ุนู† ู…ุญู…ุฏ ุงู„ุนุทุงุฑ ุนู† ุงู„ุฃุดุนุฑูŠ ุนู† ู…ุญู…ุฏ ุจู† ุงู„ูˆู„ูŠุฏ ุนู† ุญู…ุงุฏ ุจู† ุนุซู…ุงู† ุนู† ุงู„ุญุงุฑุซ ุจู† ุงู„ู…ุบูŠุฑุฉ ุงู„ู†ุถุฑูŠ ู‚ุงู„: ู‚ู„ุช ู„ุฃุจูŠ ุนุจุฏ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู…: ุจู…ุง ูŠุนุฑู ุตุงุญุจ ู‡ุฐุง ุงู„ุงู…ุฑ؟ ู‚ุงู„: ุจุงู„ุณูƒูŠู†ุฉ ูˆุงู„ูˆู‚ุงุฑ ูˆุงู„ุนู„ู… ูˆุงู„ูˆุตูŠุฉ

๐Ÿ“Daripada Muhammad bin Attar, daripada Al Ash'ari, daripada Muhammad bin Al Walid, daripada Hammad bin Uthman, daripada Al Harith bin Mughirah Al Nadhari, teah berkata: (Aku telah berkata kepada Abi Abdillah (as): Dengan apa dikenali Shohibul Amr ini? Menjawab: Dengan ketenangan, keteguhan pendirian, ilmu dan wasiat). [Bihar Al Anwar, Al Allamah Al Majlisi, jilid 25, ms 138][Bashair Al Darajat, ms 640][Al Khishaal, Syeikh Sadooq, ms 200][Al Imamah wa Al Tabshirah, jilid 1, ms 138]

ุณุฃู„ุช ุฃุจุง ุนุจุฏ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู……ูุจู…ุง ูŠุนุฑููˆู† ุฐู„ูƒ؟…ูู‚ุงู„: ูŠุนุฑู ุตุงุญุจ ู‡ุฐุง ุงู„ุงู…ุฑ ุจุซู„ุงุซ ุฎุตุงู„ ู„ุง ุชูƒูˆู† ููŠ ุบูŠุฑู‡: ู‡ูˆ ุฃูˆู„ู‰ ุงู„ู†ุงุณ ุจุงู„ุฐูŠู† ู‚ุจู„ู‡ ูˆู‡ูˆ ูˆุตูŠู‡، ูˆุนู†ุฏู‡ ุณู„ุงุญ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูˆูˆุตูŠุชู‡

๐Ÿ“Ali bin Ibrahim bin Muhammad bin Isa, daripada Yunus bin Abdul Rahman, telah berkata: menceritakan kami Hammad, daripada Abdul A'la, telah berkata: (Aku telah bertanya kepada Abi Abdillah (as)…maka dengan apa mereka mengenali yang demikian itu…dikenali pemilik urusan ini dengan tiga perkara yang tidak terdapat pada selainnya: dia adalah orang yang lebih layak/utama bagi orang sebelumnya dan dia adalah wasinya, di sisinya senjata Rasulullah (sawas) dan wasiatnya). [Al Kafi, jilid 1, 378]

ู…ุญู…ุฏ ุงู„ุนุทุงุฑ، ุนู† ุงู„ุฃุดุนุฑูŠ، ุนู† ุงู„ุฎุดุงุจ، ุนู† ูŠุฒูŠุฏ ุจู† ุฅุณุญุงู‚ ุดุนุฑ، ุนู† ุงู„ุบู†ูˆูŠ، ุนู† ุนุจุฏ ุงู„ุฃุนู„ู‰، ู‚ุงู„: ู‚ู„ุช ู„ุฃุจูŠ ุนุจุฏ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… ู…ุง ุงู„ุญุฌุฉ ุนู„ู‰ ุงู„ู…ุฏุนูŠ ู„ู‡ุฐุง ุงู„ุฃู…ุฑ ุจุบูŠุฑ ุญู‚؟ู‚ุงู„: ุซู„ุงุซุฉ ู…ู† ุงู„ุญุฌุฉ ู„ู… ูŠุฌุชู…ุนู† ููŠ ุฑุฌู„ ุฅู„ุง ูƒุงู† ุตุงุญุจ ู‡ุฐุง ุงู„ุฃู…ุฑ ุฃู† ูŠูƒูˆู† ุฃูˆู„ู‰ ุงู„ู†ุงุณ ุจู…ู† ู‚ุจู„ู‡ ูˆูŠูƒูˆู† ุนู†ุฏู‡ ุณู„ุงุญ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูˆูŠูƒูˆู† ุตุงุญุจ ุงู„ูˆุตูŠุฉ ุงู„ุธุงู‡ุฑุฉ…

๐Ÿ“Daripada Al Ash'ari, daripada Al Hashaab, daripada Yazid bin Ishaq, daripada Al Ghanwi, daripada Abdul A'la, telah berkata: (Aku berkata kepada Abi Abdillah (as), apakah hujah ke atas mereka yang mengklaim urusan ini secara tidak benar? Dia menjawab: Tiga hujah yang tidak akan berhimpun pada seorang lelaki melainkan dia adalah pemilik urusan ini:  dia adalah orang yang lebih layak/utama bagi orang sebelumnya, di sisinya senjata Rasulullah (sawas) dan wasiatnya yang nyata…). [Al Imamah wa Al Tabshirah, Al Qummi, ms 137]

ุญุฏุซู†ุง ู…ุญู…ุฏ ุจู† ุฃุญู…ุฏ ุนู† ู…ุญู…ุฏ ุจู† ุนูŠุณู‰ ุนู† ุญู…ุงุฏ ุจู† ุนูŠุณู‰ ุนู† ุนุจุฏ ุงู„ุงุนู„ู‰ ุนู† ุฃุจูŠ ุนุจุฏ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… ู‚ู„ุช ุฅู† ุงู„ู†ุงุณ ูŠุชูƒู„ู…ูˆู† ููŠ ุฃุจู‰ ุฌุนูุฑ ูŠู‚ูˆู„ูˆู† ู…ุง ุจุงู„ู‡ุง ุงุจุทุญุช ู…ู† ูˆู„ุฏ ุฃุจูŠู‡ ู…ู† ู„ู‡ ู…ุซู„ ู‚ุฑุงุจุชู‡ ูˆู…ู† ู‡ูˆ ุฃูƒุจุฑ ู…ู†ู‡ ูˆู‚ุตุฑุช ุนู…ู† ู‡ูˆ ุฃุตุบุฑ ู…ู†ู‡ ูˆู‚ุงู„ ูŠุนุฑู ุตุงุญุจ ู‡ุฐุง ุงู„ุฃู…ุฑ ุจุซู„ุซ ุฎุตุงู„ ู„ุง ุชูƒูˆู† ููŠ ุบูŠุฑู‡ ู‡ูˆ ุฃูˆู„ู‰ ุงู„ู†ุงุณ ุจุงู„ุฐูŠ ู‚ุจู„ู‡ ูˆู‡ูˆ ูˆุตูŠู‡ ูˆุนู†ุฏู‡ ุณู„ุงุญ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูˆูˆุตูŠุชู‡ ูˆุฐู„ูƒ ุนู†ุฏูŠ ู„ุง ุฃู†ุงุฒุน ููŠู‡.

๐Ÿ“Telah menceritakan kami Muhammad bin Ahmad, daripada Muhammad bin Isa, daripada Hammad bin Isa, daripada Abdul A'la, daripada Abi Abdillah (as), berkata: (…dikenali pemilik urusan ini (shohibul amr) dengan tiga perkara yang tida ada pada selainnya, dia adalah manusia paling layak/ utama bagi Imam sebelumnya, dia adalah wasinya, di sisinya senjata Rasulullah (sawas), wasiatnya yang demikian itu ada di sisiku dan tiada perbalalahan padanya). [Bashair Al Darajat, ms 202][Bihar Al Anwar, jilid 26, ms 217]

 ู‡ุฐู‡ ุงู„ุญุงู„ุฉ – ูŠุง ุฃุฎุง ุงู„ูŠู‡ูˆุฏ – ุซู… ุทู„ุจุช ุญู‚ูŠ ู„ูƒู†ุช ุฃูˆู„ู‰ ู…ู…ู† ุทู„ุจู‡ ู„ุนู„ู… ู…ู† ู…ุถู‰ ู…ู† ุฃุตุญุงุจ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูˆู…ู† ุจุญุถุฑุชูƒ ู…ู†ู‡ ุจุฃู†ูŠ ูƒู†ุช ุฃูƒุซุฑ ุนุฏุฏุง ูˆุฃุนุฒ ุนุดูŠุฑุฉ ูˆุฃู…ู†ุน ุฑุฌุงู„ุง ูˆุฃุทูˆุน ุฃู…ุฑุง ูˆุฃูˆุถุญ ุญุฌุฉ ูˆุฃูƒุซุฑ ููŠ ู‡ุฐุง ุงู„ุฏูŠู† ู…ู†ุงู‚ุจ ูˆุขุซุงุฑุง ู„ุณูˆุงุจู‚ูŠ ูˆู‚ุฑุงุจุชูŠ ูˆูˆุฑุงุซุชูŠ ูุถู„ุง ุนู† ุงุณุชุญู‚ุงู‚ูŠ ุฐู„ูƒ ุจุงู„ูˆุตูŠุฉ ุงู„ุชูŠ ู„ุง ู…ุฎุฑุฌ ู„ู„ุนุจุงุฏ ู…ู†ู‡ุง ูˆุงู„ุจูŠุนุฉ ุงู„ู…ุชู‚ุฏู…ุฉ ููŠ ุฃุนู†ุงู‚ู‡ู… ู…ู…ู† ุชู†ุงูˆู„ู‡ุง


๐Ÿ“Daripada percakapan Imam Ali (as) dengan seorang yahudi, beliau berkata kepadanya: (…Keadaan ini – wahai saudara yahudi – kemudia aku menuntut hakku dan aku adalah lebih layak daripada sesiapa jua yang menuntutnya, sedia diketahui sesiapa yang tinggal kekal dari kalangan sahabat-sahabat Rasulullah (sawas) dan sesiapa jua di kalangan kamu darinya bahawa aku adalah paling banyak bilangan, ahli keluarga paling mulia, lelaki paling terpelihara, paling mentaati perintah, hujjat yang paling jelas, mempunyai paling banyak gelaran/ kedudukan di dalam agama ini, paling banyak hadis untuk orang terdahuluku, ahli keluargaku, dan waris-warisku, keutamaan tentang kelayakanku itu adalah dengan wasiat yang tidak dikeluarkan ianya kepada hamba-hamba lainya dan baiah yang didahulukan di atas tengkuk-tengkuk mereka dari kalangan mereka yang telah melakukannya…). [Al Khisaal, ms 374]

ุนู† ุงู„ุฅู…ุงู… ุงู„ุจุงู‚ุฑ ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู……ูˆุฅูŠุงูƒ ูˆุดุฐุงุฐุง ู…ู† ุขู„ ู…ุญู…ุฏ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ูุฅู† ู„ุขู„ ู…ุญู…ุฏ ูˆุนู„ูŠ ุฑุงูŠุฉ ูˆู„ุบูŠุฑู‡ู… ุฑุงูŠุงุช، ูุงู„ุฒู… ุงู„ุฃุฑุถ ูˆู„ุง ุชุชุจุน ู…ู†ู‡ู… ุฑุฌู„ุง ุฃุจุฏุง ุญุชู‰ ุชุฑู‰ ุฑุฌู„ุง ู…ู† ูˆู„ุฏ ุงู„ุญุณูŠู†، ู…ุนู‡ ุนู‡ุฏ ู†ุจูŠ ุงู„ู„ู‡ ูˆุฑุงูŠุชู‡ ูˆุณู„ุงุญู‡، ูุฅู† ุนู‡ุฏ ู†ุจูŠ ุงู„ู„ู‡ ุตุงุฑ ุนู†ุฏ ุนู„ูŠ ุจู† ุงู„ุญุณูŠู†، ุซู… ุตุงุฑ ุนู†ุฏ ู…ุญู…ุฏ ุจู† ุนู„ูŠ، ูˆูŠูุนู„ ุงู„ู„ู‡ ู…ุง ูŠุดุงุก

๐Ÿ“Daripada Imam Baqir (as): (…dan kepada kamu serta keganjilan daripada keluarga Muhammad (sawas), sesungguhnya bagi keluarga Muhammad itu panji dan selain mereka juga panji-panji, maka tinggal tetaplah di muka bumi dan jangan kamu mengikut seorang lelaki dari mereka sehinggalah kamu melihat seorang lelaki dari keturunan Al Hussain, bersamanya janji Nabi Allah, panjinya dan senjatanya. Maka sesungguhnya janji Nabi Allah berada di sisi Ali bin Al Hussain, kemudian berada di sisi Muhammad bin Ali, dan Allah berbuat apa yang dikehendakinya). [Ilzam Al nasib, ms 296][Bihar Al Anwar, jilid 52, ms 224][Mu’jam Ahadith Al Imam Al Mahdi (as),jilid 5, ms 21]




❌  Hadis wasiat yg sdr gunakan untuk berhujah .. telah di katakan Palsu oleh tokoh2 hadis Syiah sendiri. .. Malah semua hadis yg menyebut nama2 Imam yg secara lengkap seramai 12 org tu semua nya palsu. ❌

๐Ÿ‘‰ Respon saya: Salah. Sheikh Al Toosi menyebutkan riwayat wasiat ini di dalam kitabnya Al Ghaibah ms 150 beserta himpunan riwayat bagi menguatkan bahawa Imamah adalah untuk Ahlulbayt a.s. Kemudian Sheikh Al Toosi memperkuatkan lagi riwayat ini dengan riwayat-riwayat wasiat yang lain di dalam kitab yang sama pada ms 156. Ianya adalah himpunan riwayat yang digunapakai sebagai dalil untuk menguatkan tuntutannya bahawa Imamah adalah di kalangan Ahlulbayt a.s. Dia mengatakan bahawa riwayat ini adalah sahih kerana Syiah Imamiyah meriwatkannya secara tawatur iaitu orang yang terkemudian meriwayatkan dari orang terdahulu tanpa terputus. Jalan pentashihannya adalah satu sepertimana terdapat di dalam kitab-kitab Imamiyah dan juga melalui manuskrip-manuskrip Amirul Mukminin Ali a.s

Kedua, tidak ada tokoh yang memalsukan hadis ini. Habis sangat pun, mereka hanya melemahkannya, bukan memalsukannya. Ini dua terma berbeda saudara. Mohon study.

Pemalsuan oleh sesuatu tokoh tidak menjadikan ia palsu. Apatah lagi kita telah buktikan ia mempunyai matan yang tidak mampu ditolak, serta kita telah batilkan cubaan menggunakan Ilmu Rijal untuk memalsukannya. 


Ringkasnya, kami telah bahaskan kesahihan hadis wasiat ini untuk tanggapan para pengkaji di :


❌  Perkara 2. Urutan keturunan dan asal usul nya. Tuan mengatakan Ahmad berasal dari cucu cicit Imam Al Mahdi ..perkara ni sukar di buktikan .. tapi kita tunggupengesahan dari masyarakat sendiri yg mereka lebih tau ... klim oleh bapa saudara atau ahli keluargan nya adalah seperti juga klim yg beliau sendiri lakukan. Masyarakat atau pihak berkuasa Iraq pasti mengetahui perkara ini. ❌

๐Ÿ‘‰ Respon saya: Bagi saya, pengakuan anda sendiri bahawa ia sukar, membuktikan ia tidak bisa dijadikan sandaran yang kuat. Apatah lagi, dari siri pertama yang lepas, anda masih gagal membawa apa-apa dalil bagi membuktikan keperluan kepada kaedah anda ini.

❌  InshaAllah akan di nyatakan kemudian. Sdr juga mengeluarkan pendapat Sheik Soghir yg mengatakan ada berpendapat Yamani adalah bukan dari Yaman.. Tak mangapa .. kita boleh nilai tengok .. kerana itu adalah pendapat saja bukan nas ❌

Respon saya: Saya sudah sebutkan, ada nas untuknya. Saya sudah bahaskan tanpa bantahan di sini ๐Ÿ“ http://pendukungalmahdi.blogspot.my/2017/07/bantahan-komprehensif-al-yamani-bukan.html

Rumusan Siri 2:

  1. Masih tiada dalil mutawatir bahawa perlu mengenal Hujjah melalui susur galur atau asal usul.


Farhan Ansary

8 Soalan Kepada Mereka Yang Menunggu Kemunculan Serentak Yamani, Sufyani dan Khurasani

Keluarnya tiga panji serentak, bukanlah syarat utama untuk mengenali Al Yamani. Saya bercakap tentang hadis berikut yang dijadikan hu...