Sunday, August 13, 2017

Belantara Kesesatan Bab 4: Jalan Keluar Dari Belantara Kesesatan


Wahai orang-orang yang beriman, marilah kita berkerja-sama menjadi generasi yang akan keluar dari Belantara Kesesatan yang telah memerangkap kita di dalamnya. Marilah kita memulakan reformasi diri sendiri dan komuniti umat Islam kita, setiap orang menurut kemampuannya, Allah SWT berfirman:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

[Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.] (Quran 9:71)

Wahai yang dikasihi sekalian, tindakan menjauhkan diri dari agama Islam dan perundangan suci akan menyebabkan hati-hati terkunci, dan tutupan yang berada dipenglihatan mata tidak akan terangkat kecuali dengan mengabdikan diri pada Allah, dan begitu cepat kehinaan kerena tiada ketaatan pada Allah, kepada kemenangan dengan mentaati Allah, dan dari kehinaan mentaati penzalim dan tunduk padanya, kepada kemenangan kerena mentaati Allah dan tunduk kepadaNya; agar cahaya akan bersinar dalam hati-hati dan menghilangkan kegelapan bagi pengelihatan mata. Allah SWT berfirman:


فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى * سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشَى * وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى

[Oleh sebab itu berikanlah peringatan karena peringatan itu bermanfaat, orang yang takut (kepada Allah) akan mendapat pelajaran, dan orang-orang yang celaka akan menjauhinya.] (Quran 87: 9 - 11).

Saya memohon perlindungan untuk diri saya dan diri anda semua dari kesengsaraan, dan semoga Allah menjadikan kita orang-orang yang mendengarkan perkataan dan mengikuti yang terbaik darinya, semoga Allah menyegerakan kelapangan pemimpin kita, Muhammad bin Al-Hassan (a), agar kita dapat memperolehi dua kemenangan, kesyahidan setelah kemenangan, serta memerangi musuh-musuh agama dan orang-orang munafik.

ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

[Demikianlah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai kurnia yang besar.]  (Quran 62: 4)

Jalan keluar dari Belantara kesesatan ini adalah dengan solat, zakat, puasa, menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, berjihad di jalan Allah serta mengasihi dan membenci kerana Allah. Jalan keluar dari Belantara Kesesatan ini adalah dengan mematuhi Syariat Islam keseluruhannya dan mengabdikan diri kepada Allah dan berkerja untukNya, dan jalan keluar dari Belantara Kesesatan itu akan bermandikan darah dan keringat.

Perjalanan menuju keluar dari Belantara Kesesatan itu bukannya mudah, tetapi pengakhirannya adalah baik, kerena di akhir jalan ini adalah keredhaan Allah SWT dan Nabi-Nya (S), dan pada akhir jalan ini akan tertegak hukum Keadilan Ilahi di atas muka bumi, dan tersebarnya kalimah Allah Maha Besar di segenap pelusuk dunia.

Dan jalan keluar dari belantara ini ada tanda-tanda yang jelas untuk mereka yang berjalan kepada Allah dan mereka akan ditunjuki jalanNya yang lurus. Dan tiada sesiapapun yang dapat memberitahu anda tanda-tanda tersebut melainkan ahlinya di jalan ini, iaitu Allah (S) dan orang-orang yang berilmu (Ulama’), mereka adalah Muhammad dan keluarga Muhammad (a). Di dalam kajian ini saya menyentuh beberapa ayat-ayat dari Kitab yang Mulia dan beberapa hadis Muhammad dan keluarga Muhammad (a) serta keadaan-keadaan mereka (a), semoga Allah menjadikannya bermanfaat kepada sesiapa sahaja yang mendengarkannya dapat memperhati akannya, dan tanda-tanda yang paling penting pada jalan ini.

Bersambung..

8 Soalan Kepada Mereka Yang Menunggu Kemunculan Serentak Yamani, Sufyani dan Khurasani

Keluarnya tiga panji serentak, bukanlah syarat utama untuk mengenali Al Yamani. Saya bercakap tentang hadis berikut yang dijadikan hu...